Grimsby i Canada

Fyld kirken Grimby 1

Fyld Kirken – også i Grimsby

Den danske lutherske kirke på Niagara-halvøen var også med i Fyld Kirken den 25. september 2011.

Den danske menighed bor spredt over et område på 300 x 400 km, de fleste dog inden for 100 kilometers afstand fra Grimsby, der ligger ved Ontariosøen i nærheden af Niagara-vandfaldene.

Fylde kirken? Man var lidt usikker på det, for vi plejer da at gøre, hvad vi kan? Kirken kan rumme 68, og den dag var vi omkring 30, lidt flere end sædvanlig. Under alle omstændigheder var kirken fyldt af sang og Vorherres ord, og bagefter spiste vi lunch sammen som sædvanlig, for mange har langt at køre, og snakken gik.

Samme weekend deltog vi i Doors Open Grimsby, hvor forskellige historiske og andre bygninger i Grimsby slog dørene op for alle interesserede. Den danske kirke er indrettet i en stor villa fra 1878, som også rummer menighedslokaler og en lejlighed til præstefamilien.

Vi havde ca. 150 gæster den weekend, ingen af dem deltog dog i søndagsgudstjenesten, der ellers var på engelsk. Derimod fik vi præsenteret huset og kirken for mange, der plejede at køre forbi hver dag og havde undret sig over, hvad der mon foregik der. Der blev trakteret med kaffe og æbleskiver af menighedens damer, hvoraf flere var i nationaldragt, og  de var også guider for små grupper gennem kirke og menighedslokaler. Præsten cirkulerede rundt ved bordene og besvarede spørgsmål. Vi fik således alligevel mere end fyldt kirken den weekend og hørte bagefter, at vi havde været et af de foretrukne steder at besøge – man følte sig vel modtaget og kunne sidde ned ved et bord med dug, blomster og danske og canadiske flag og få en kop kaffe af rigtige kopper!

Pastor Nils Roland

Fyld kirken Grimby 2

Fra venstre: menighedsrådsformand Eli Søberg, Margrethe Friis, Edith Wulff

Fyld kirken Grimby 5

Fra venstre: Edith Wulff, Henny Berg Nielsen, Michael Seamans (leder af planlægningen af Doors Open Grimsby), Sue Vowles (tilknyttet vores ”site”), Nils Roland, 2 assistenter

Fyld kirken Grimby 3

Kirkegængere til lunch efter gudstjenesten den 25.

Fyld kirken Grimby 4

Sightseeing-bussen – oprindelig en sporvogn fra 1920 – havde stoppested ved kirken