Hvordan opstod ideen til fyldkirken.dk

Fyld Danmarks kirker er en ide, som opstod opstod ved en fælles gudstjeneste i Reventlowparken for alle sogne i Lolland Vestre Provsti 2. pinsedag 2009. Her prædikede sognepræst Bente Asschenfeldt. Hun kom med en direkte opfordring til at skabe en aktivitet, der kunne fylde Lollands kirker på een særlig udvalgt fælles søndag.

Som den direkte konsekvens af Bente Asschenfeldts prædiken lancerede en del sogne på Vest- og Midtlolland ideen  under devisen: ”Kom og vær med til at fylde Danmarks kirker til sidste plads sidste søndag i september – Vestlolland viser vejen”.

Ideen går ud på, at det er ganske almindelige gudstjenester man skal holde, men lige den dag skal man gå ud og invitere folk. Den dag ved man så, at der er stor sandsynlighed for, at der kommer rigtig mange mennesker i kirke.

Der kom rigtig mange til gudstjenesterne denne dag for at høre verdens bedste budskab og for at være sammen med andre mennesker. Dagen blev med andre ord en stor succes – så der er faktisk ret mange, der har lyst til at komme til en gudstjeneste.

Det blev en rigtig festlig søndag – som en anden juleaften.

I 2010 nedsatte Lolland-Falsters Stift et udvalg, der gjorde Fyld Danmarks Kirker landsdækkende, og der var Fyld Danmarks Kirker gudstjeneste i 90 kirker med deltagelse fra alle stifter. Og i 2011 deltog også danske kirker i udlandet.

Og det er baggrunden for, at vi fortsætter med at udbrede budskabet om, at hvert år er den sidste søndag i september dagen, hvor vi alle inviterer andre med til gudstjeneste og får den fælles oplevelse af, at vi er mange mennesker, der samtidig er til gudstjeneste over hele landet, og at det således er blevet til en rigtig Fyld Danmarks Kirker søndag.