Pressemeddelelse 2022

Fyld Danmarks Kirker 2022

Først var kirkerne lukket på grund af Corona. Så måtte vi gå i kirke igen – med næsten større fokus på mundbind og sprit end på kirkens budskab. Og hold afstand, det evige omkvæd. I 2021 lysnede det, og vi opfordrede til at fylde kirkerne igen – fylde dem med sang. Det kunne høres.

Men Corona er her stadig, selv om mange af de mest sårbare er vaccineret, og mange andre har haft det. Corona er bare blevet overdøvet af andre, tragiske begivenheder.

Kirkegangen er ikke helt tilbage til det tidligere niveau. Derfor er der også i 2022 brug for Fyld Danmarks Kirker den sidste søndag i september. Dagen, hvor vi tager naboen, familien eller vennerne under armen og går til højmesse i vores lokale kirke.

Det kan være svært, når først beskeden har lydt, at du skal holde dig væk – og i hvert fald holde afstand. Mange har ventet på at “få deres liv tilbage”, men der sidder stadig en del, især enlige ældre, rundt om, som fortsat tøver med at vove sig ud blandt andre.

Søndag 25. september opfordrer vi – gruppen bag Fyld Danmarks Kirker-initiativet – derfor til en ekstra indsats for det vigtige, sociale aspekt i kirkegangen – at være sammen, høre kirkens gode budskab og synge de salmer, vi holder af.  Med andre ord: Kender du nogen, du før ofte så i kirken om søndagen, men som endnu ikke er vendt tilbage, så giv vedkommende et ring og spørg, om I ikke skal følges i kirke den 25. september? Vi skal ud – også til de forskrækkede, som endnu ikke har taget det vigtige skridt tilbage til kirken. Det er menighedsrådenes og præsternes store opgave i år, hvor vi for 13. år i træk holder Fyld Danmarks Kirker-søndag.

• Pressemeddelelsen kan hentes her i Word format og i PDF format og kan frit bruges i det lokale arbejde

• .